Algemene Voorwaarden

1. ALGEMEEN – GELDIGHEID

De bepalingen van deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, bestellingen, contracten, facturen enz., en op de gehele rechtsverhouding tussen de NV Advanced Machinery – hierna “de Onderneming” genoemd – en de Klant. Deze Algemene Voorwaarden hebben voorrang op de eventuele algemene voorwaarden van de Klant, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk een andere regeling wordt overeengekomen. De eventuele ongeldigheid of nietigheid van één van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden doet geen afbreuk aan de geldigheid van de overige bepalingen.

2. BESTELLINGEN

De bestellingen van de Klant, gericht aan de Onderneming via brief, mail, fax of telefoon, leiden slechts tot een overeenkomst na uitdrukkelijke aanvaarding door de Onderneming (via het gedrukte aanvaardingsformulier “orderbevestiging” van de Onderneming of op een andere schriftelijke wijze), onverminderd de gebondenheid van de klant aan zijn bestelling. Materiële vergissingen (zoals schrijf- of tikfouten) in prijsopgaven, bestellingen en ontvangstbevestigingen kunnen door de Onderneming worden gecorrigeerd zonder dat hiervoor een nieuwe bestelling moet plaatsvinden.
Te allen tijde behoudt de Onderneming zich het recht voor om bijkomende informatie op te vragen aangaande de klant, diens vennootschap, activiteiten of kredietwaardigheid alvorens over te gaan tot aanvaarding van de bestelling. Bij gebrek aan medewerking hieraan door de klant zal de bestelling worden geweigerd.
Een aanvaarde bestelling kan door de klant slechts (geheel of gedeeltelijk) geannuleerd worden tot max. 5 werkdagen na het verzenden van de schriftelijke orderbevestiging. Een annulatie door de klant dient steeds op schriftelijke of elektronische wijze te gebeuren.
De Onderneming behoudt zich het recht voor om bij annulatie door de klant een schadevergoeding aan te rekenen van 25% van de prijs (excl. BTW) van de geannuleerde bestelling met een minimum van 75 euro onverminderd het recht op vergoeding van hogere bewezen schade.

3. PRIJZEN – LEVERINGEN

Alle prijzen zijn uitgedrukt in euro, excl. BTW en excl. kosten voor transport en verpakking, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld op de orderbevestiging. Prijzen voor leveringen worden uitgedrukt FCA vanaf ladingsplaats, tenzij anders gestipuleerd. De Klant gaat ermee akkoord dat leverings- en transportkosten vatbaar kunnen zijn voor wijzigingen zonder voorafgaande kennisgeving. De op het moment van lading geldende prijzen zijn de prijzen die zullen worden toegepast. De Klant mag op zijn kosten bij het laden de levering bezichtigen of laten keuren (mits vlotte lading toe te laten). De levering en de risicooverdracht worden, bij gebrek aan andere overeenkomst, geacht te hebben plaatsgevonden bij het verlaten van de magazijnen van de Onderneming, zodra de goederen in/op de vervoermiddelen zijn geladen. Indien franco levering werd overeengekomen, gaat het risico over zodra de goederen bij de klant zijn aangevoerd en gelost (DDU), zelfs indien geen leveringsdocument werd afgetekend. Aantekeningen van transportondernemingen op verzendingsdocumenten gelden niet als bewijs tegen de Onderneming. Goederen, die klaar zijn voor verzending en die buiten toedoen van de Onderneming niet kunnen verzonden worden, worden geacht te zijn geleverd. Zij kunnen vanaf dat ogenblik gefactureerd worden en blijven voor rekening en risico van de Klant liggen, eventueel in opslag, zonder aansprakelijkheid voor de Onderneming. De Onderneming heeft de vrije keuze van vervoermiddel, behoudens schriftelijke overeenkomst. Bij levering FCA dient de klant tijdig instructies voor verzending te geven, en tijdig de nodige losruimte ter beschikking te stellen, zo niet zullen alle eventuele extra kosten ten laste van de klant vallen, en zal de Onderneming desgevallend voor rekening en risico van de klant mogen lossen op de kade of in loodsen, lichters of entrepots. De door de onderneming genoemde verzenddata zijn slechts benaderend en veronderstellen een prompte ontvangst van alle nodige inlichtingen en betalingen betreffende de bestelling van de Klant. De onderneming zal al het mogelijke doen om zich te houden aan de overeengekomen leveringsdata maar biedt geen enkele garantie hieromtrent. Het verschuiven van leveringsdata vormt evenwel geen reden voor annulatie door de Klant, noch voor een eis tot schadevergoeding van welke aard ook. Goederen mogen niet worden teruggezonden tenzij na schriftelijke goedkeuring van de Onderneming.

4. KLACHTEN – GARANTIE – BEPERKING AANSPRAKELIJKHEID

Eventuele klachten en/of factuurbetwistingen dienen uiterlijk 8 dagen na de factuurdatum kenbaar gemaakt te worden per aangetekend schrijven. Indien een eventuele klacht door de Onderneming aanvaard wordt, heeft deze laatste een keuzerecht tussen vervanging, herstelling, nabehandeling of creditering van de goederen. Alle goederen worden verkocht volgens het principe dat de Onderneming garantie geeft voor fabricagefouten of gebreken eigen aan het materiaal, mits deze gebreken gesignaleerd worden door de Klant binnen het jaar na verzending van de goederen. In geen enkel geval kan de Onderneming echter aansprakelijk worden gesteld voor gevolgschade zoals productie-uitval, winstderving, arbeidslonen, materiaal- of transportkosten enz., zelfs niet indien een klacht over de levering is aanvaard. De Onderneming is in geen enkel geval aansprakelijk voor de gevolgen van verkeerde maatopnamen door de klant, of voor de gevolgen van implementatie van de geleverde goederen in bestaande apparatuur. De Onderneming is in geen geval aansprakelijk voor om het even welk soort van schade voortvloeiend uit de installatie en/of het gebruik van de goederen door om het even wie. Door de goederen te aanvaarden, neemt de Klant alle aansprakelijkheid op zich voor alle schade die kan voortvloeien uit het gebruik of het verkeerd gebruik ervan door de Klant, door zijn werknemers of door derden. De Onderneming geeft geen enkele garantie met betrekking tot gebreken, storingen, onvolkomenheden of fouten die:
– niet aan de Onderneming gemeld werden binnen de geldende garantieperiode;
– te wijten zijn aan onjuiste toepassing, wijziging, misbruik, foutieve installatie door derden, abnormale temperaturen, vuil en/of gebruik van agressieve producten;
– te wijten zijn aan het opzettelijk of onopzettelijk laten functioneren van de apparatuur op een hoger vermogen dan toegelaten is, of op een andere niet geschikte manier.
Er bestaat geen enkele andere uitdrukkelijke of stilzwijgende garantie betreffende verkoopbaarheid of geschiktheid van de goederen voor een bepaald doel. Eventuele veranderingen op bestaande machines van de klant worden uitsluitend in opdracht van, en op verantwoordelijkheid van de Klant uitgevoerd.

5. BELASTINGEN

De Klant verbindt zich ertoe om direct alle omzetbelastingen, belastingen op handels- en nijverheidswinsten of verbruiksbelastingen die door de staat van de levering opgelegd worden, te zullen betalen voor de (onderdelen van de) levering die het voorwerp is van de overeenkomst tussen de Onderneming en de Klant.

6. BETALINGSTERMIJN – SANCTIES

De standaard betalingstermijn is 30 dagen vanaf factuurdatum. Wanneer zij hiertoe redenen ziet, behoudt de Onderneming zich het recht voor aan de klant een voorschot en/of deelbetalingen te vragen. De niet tijdige betaling van dit voorschot leidt automatisch tot opschorting van de leveringstermijn. Indien de Klant nalaat zijn verbintenissen jegens de Onderneming uit te voeren of wanneer hij zijn betalingen staakt, zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling een interest verschuldigd zijn van 10 % per jaar op alle openstaande bedragen. Eveneens zal een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn van 10 % op het factuurbedrag, met een minimum van 50 EUR. Het niet (of niet tijdig) betalen van een factuur geeft de Onderneming ook het recht om alle leveringen onmiddellijk te staken en dadelijk de integrale betaling te eisen van alle sommen die de Klant nog verschuldigd is, om welke reden ook.
Deelbetalingen worden steeds aanvaard onder alle voorbehoud en zonder enige nadelige erkenning, en eerst toegerekend op de ontstane deurwaarders- of gerechtskosten, vervolgens op de vervallen intresten, de hoofdsommen (de langst openstaande eerst) en ten slotte op het schadebeding.

7. EIGENDOMSVOORBEHOUD

Onverminderd het feit dat de Klant het risico draagt met betrekking tot de goederen, zal in geval van wanbetaling steeds een eigendomsvoorbehoud gelden in het voordeel van de Onderneming, tot volledige betaling van de overeengekomen prijs (inclusief de prijs voor toebehoren en bijkomende uitgaven). Hetzelfde geldt indien de Klant niet tijdig voldoet aan zijn fiscale of andere wettelijke verplichtingen. Bovendien zal de Onderneming aangepaste waarborgen kunnen eisen van de Klant, en bij gebrek daaraan de bestelling (deels of volledig) mogen annuleren. Zo mag de Onderneming ook de volledige of gedeeltelijke voorafbetaling eisen indien zij van oordeel is dat de voortzetting van de productie of de verzending niet langer kan worden toegestaan omwille van de financiële toestand van de Klant. Ook elke significante wijziging in de toestand van de klant (overlijden, onvermogen, ontbinding, protest van wissel, WCO, faling, enz.) geeft de Onderneming het recht om waarborgen te eisen, of de overeenkomst op te schorten of te annuleren, in welk geval het reeds geleverde gedeelte onmiddellijk opeisbaar wordt.
Het is de klant verboden de geleverde producten te verkopen, te verpanden aan een derde of er op enige wijze over te beschikken, zolang de prijs niet volledig is betaald. De klant verbindt zich ertoe om de Onderneming onmiddellijk via aangetekend schrijven te verwittigen van elk beslag dat door een derde op de geleverde producten, die nog niet volledig zijn betaald, zou zijn gelegd.

8. INTELLECTUELE EIGENDOM

Alle technische gegevens, ontwerpinformatie, studies, plannen, stalen, foto’s, modellen, technische tekeningen en werktekeningen die voor de uitvoering van deze bestelling gebruikt worden, zijn en blijven eigendom van de Onderneming en dienen op eerste verzoek te worden teruggegeven, waarbij de klant zich ertoe verbindt geen kopieën te behouden, en deze materialen evenmin aan derden ter beschikking te hebben gesteld. Bestellingen volgens tekeningen of beschrijvingen, aangeleverd door de Klant, worden slechts uitgevoerd met dien verstande dat de Klant de Onderneming zal vrijwaren voor elke eventuele aansprakelijkheid ingevolge een mogelijke inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van derden.

9. TOEPASSELIJK RECHT – BEVOEGDE RECHTBANK

Alle eventuele geschillen vallen onder de bevoegdheid van de rechtbanken die bevoegd zijn voor 9220 Hamme (arrondissement Oost-Vlaanderen, afdeling Dendermonde, desgevallend Vredegerecht Hamme), onverminderd het recht van de Onderneming om de klant te dagvaarden voor de rechtbanken van diens maatschappelijke zetel. Het Belgisch recht zal worden toegepast.

10. TAAL

De oorspronkelijke taal van deze voorwaarden is het Nederlands. Vertalingen of documenten opgesteld in een andere taal, vormen steeds louter een toegift naar de klant toe. In het geval van tegenstrijdigheden, zal de Nederlandse versie steeds prevaleren.